header

Pradawne Zboża


ISM2018

Kawa na kółkach

news_img1

Są już w Poznaniu, Łodzi, Warszawie, Wrocławiu, Szczecinie i Katowicach. Miast z mobilnymi kafeteriami będzie zapewne przybywać, bo pomysł jest na naszym rynku świeży i z potencjałem. Szkoda tylko, że mobilne kawiarnie uzależnione są przede wszystki od aury. W deszczowe dni muszą pozostać w garażach.

Zagraniczne inspiracje

Choć na naszym rodzimym podwórku pomysł jest nowy, to podobne koncepty z powodzeniem funkcjonują na zachodzie Europy. Do nich też nawiązują wlaściciele mobilnych kafeterii. Michał Nowak i Aleksander Grzeszczak, do których należy Szybka Kawka we Wrocławiu pomysł znaleźli we Włoszech. Stamtąd też sprowadzili trzykołowy, pojazd – piaggio ape. Jest niewielki i rzuca się w oczy. Podobny spotkać można w Szczecinie. Natomiast w Poznaniu, Warszawie i Łodzi kawę, tak  jak w Kopenhadze, serwują z rowerów. Przy katowickim rynku spotkać zaś można stylizowany samochód przerobiony na mobilną kawiarnię. Na branżowych targach prezentowane są także nowocześniejsze rozwiązania – mini-vany z kawiarnianą zabudową.

 

Podstawowe wyposażenie

Niezależnie od konstrukcji mobilnych kafeterii, ich wyposażenie jest bardzo podobne. Na pokładzie muszą posiadać ekspres do kawy, zbiornik na wodę, zbiornik na gaz, pojemnik na odpady, przydaje się także lodówka do mleka. Do tego pojemniki na jednorazowe kubki, mieszadełka, cukier. Pojazdy są niezależne od jakichkolwiek podłączeń. Wszystko co jest potrzebne, wchodzi w skład wyposażenia. Mobilność jest najważniejsza, ale też kosztowna. Przeróbka pojadu piaggio, tak by mógł pełnić rolę kafeterii, to koszt rzędu 80 tys. złotych.

Jak twierdzą eksperci, w mobilnych punktach najlepiej sprawdza się ekspres ciśnieniowy zasilany gazem. Można go używać w terenie bez konieczności podłączenia do stałego źródła prądu, wymaga jednak zasilania w energię elektryczną o mocy 350 W i napięcia 220 V. Do tego celu można użyć akumulatora około i przetwornicy prądu stałego o mocy 1200 W. Prąd potrzebny jest też  do uruchomienia młynka żarnowego, pompy rotacyjnej i pompy niskiego ciśnienia.

Wodę potrzebną do parzenia kawy czerpać można z 20-litrowej butli. Warto podłączyć do niej pompę niskiego ciśnienia która będzie pompować wodę do filtra. Filtra połączony jest z pompą rotacyjną zwiększającą ciśnienie wody wymagane przez expres. Do ogrzewania wody w bojlerze można wykorzystać zainstalowany w expresie zespół palników gazowych. Takie rozwiązania sprawiają, że możliwa jest całodzienna praca bez dodatkowego uzupełniania zapasów.

 

Wybór optymalnego miejsca

Mobilne kawiarnie nastawione są na klientów w ruchu, przechodniów przechodzących obok, ludzi pędzących do lub z pracy, albo też uczestników imprez plenerowych. Ich obsługa musi być sprawna i szybka. Z założenia kawa „to go” skierowana jest do tych, którzy nie mają czasu.

Opłacalnośc mobilnego biznesu kawowego związana jest w trafną lokalizacją. Sprawdzają się więc miejsca o dużym natężeniu ruchu pieszego, okolice przystanków autobusowych i tramwajowych, dworców kolejowych, czy większych biurowców. Tego typu punkty doskonałe są też na piknikach, festynach, imprezach plenerowych czy koncertach „pod chmurką”.

Jak jednak mówią bariści, wcale nie jest łatwo wyjść na swoje. Pomysł zazwyczaj podoba się przechodniom, ale tylko nieliczni z potencjalnych klientów decydują się zamówić espresso czy latte. Za to, gdy przełamią się pierwsze lody i pokonana zostanie nieufność, przybywa lojalnych klientów. Inwestujący w mobilność sprzedaży liczą na zmiany zachodzące na rynku, na potencjał kawowego rynku i odejście od stereotypu, iż picie kawy wymaga celebry przy kawiarnianym stoliku.

Choć w mobilnym biznesie lokalizacja jest kluczowa, to jednak kafejki na kółkach nie można postawić wszędzie. By legalnie handlować, trzeba przestrzegać zarówno przepisów o handlu obwoźnym, jak również   dysponować zezwoleniem od właściciela danego terenu. Z tym nie zawsze jest łatwo.

-        Było ciężko z pozwoleniami, żeby ustawić się gdzieś w mieście. Jedynie Szczecińskie Centrum Renowacyjne wyraziło zgodę, aby zaparkować na ich terenie i wsparło naszą inicjatywę – mówi Piotr Grzeszyk ze Szczecina.

Alternatywą dla miejskiej lokalizacji może być oferta cateringowa. Niemal wszyscy mobilni bariści oferują swe usługi podczas zamkniętych imprez czy bankietów. Ich atrakcyjnie wyglądające punkty  ustawić można także pod dachem. Rower czy trójkołowiec z ekspresem na pokładzie to atrakcja sama w sobie.

Ekologia i social media

Mobilne kafeterie podkreślają swój ekologiczny wymiar i wpisują się w modę na zdrowy styl życia. Marcin Łojewski z Poznania, twórca Bike Cafe podkreśla, że jego propozycja jest w pełni ekologiczna. Kubeczki i mieszadełka są biodegradowalne, a kawa ma specjalny certyfikat ekologiczny. Krzysztof Cłapiński z Łodzi, znany jako Pan Rowerski, specjalną ofertę kieruje dla rowerzystów. Z myślą o nich przygotował nawet  stoliki, przy których mogą zatrzymać się cykliści i wypić kawę nie schodząc z roweru. Klienci, którzy po kawę przyjadą na dwóch kółkach mogą też liczyć na zniżki i promocje.

Choć mobilne punkty sprzedaży kawy starają się na stałe zakotwiczyć w wybranych lokalizacjach, aby w ten sposób przyzwyczaić do siebie klientów, to jednak zdarza się im także zmieniać miejsce postoju. W komunikacji z konsumentami niezwykle przydatny jest internet, w tym social media. Niemal wszystkie mobilne kafeterie maja swoje strony www,  profile na Facebooku czy konta na Twitterze. Tam też komunikują wszelkie zmiany, promocje czy oferty.

Najtrudniejszym okresem dla mobilnych baristów jest późna jesień, zima i wiosna. Nasza aura w tych porach roku nie sprzyja tego typu ofercie, a nie wszystkim z nich uda się przeczekać chłodne i deszczowe dni pod dachem galerii handlowych.

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple